TTY Pori – Rohkeasti uuden etujoukoissa

Kun TTY Pori neljä vuotta sitten lähti uudistamaan hakukampanjaansa, olivat ensimmäiset ajatukset talon sisällä epävarmuus, uteliaisuus ja usko muuttumisen välttämättömyyteen. Näistä ajatuksista on kummunnut TTY Porin laitoksen parhaat hakukampanjat.

Neljän vuoden aikana, mitä asioita on tehty uudella tavalla, Porin piskuinen laitos on raivannut itsensä valtakunnan mittakaavassa erittäin tunnetuksi teknillisen yliopiston yksiköksi. Tämä on vaatinut rohkeita päätöksiä ja kykyä pysyä valitussa linjassa epäilystä huolimatta.

Siinä missä monessa koulussa ollaan suunniteltu asioiden tekemistä uudella tavalla, ollaan TTY Porin laitoksella aina myös tehty niitä. Hyvät idea on viety käytäntöön siitä huolimatta, että välillä on vähän jännittänyt tai että oman organisaation sisältä on tullut ihmettelyä siitä, mitä markkinointitiimissä suunnitellaan. Rohkeus toteuttaa mainioita, erottuvia ideoita on TTY Porin laitoksen menestyksen salaisuus, ja tämä on näkynyt monena vuonna suoraan hakijamäärässä. 

Liian monessa firmassa erinomainen idea ja konsepti hiotaan neutraaliksi tai kliiniseksi nimenomaan toteutusvaiheessa. Monesti tätä neutralisointipäätöstä on tekemässä vielä ylin johto sekä myös ne, jotka alun perin ehdottomasti olivat muutoksen kannalta. Syystä tai toisesta matkalla alkoi jännittää. Jossain vaiheessa organisaatiossa aletaan ajatella ”liikaa” ja hyvä, radikaalilla tavalla erottua konseptia alkaa hioitua tasapaksuksi mössöksi. Siitä katoaa vähitellen särmä, koska mitään erilaista ja erottuvaa ei enää uskalletakaan toteuttaa, vaikka suunnitelmat on jo hyväksytty. Pelko menee rohkeuden edelle. 

TTY Porin laitoksella tämä on ymmärretty, että rohkea idea pitää myös toteuttaa loppuun asti rohkeasti. Päätökset on tehty laitosjohdossa ja johto uskoo agendaan.Johto on myös ymmärtänyt, että kampanjaa tehdään hakijoille, ei itselleen. Suunnittelun ytimessä ovat olleet hakukampanjan kohderyhmä, eivät TTY Porin laitoksen henkilökunta. Tämä on vaatinut luottamusta paitsi itseen myös kumppaneihin, joihin kanssa hakukampanjaa tehdään. Käytännössä TTY Porin projektitiimissä on joka vuosi valittu uskaltamisen ja rohkeuden kulttuuri, ja kulttuuria on myyty ensin sisäisesti ja sitten ulkoisesti.

Kun valinnat tulevat ylimmästä johdosta, leviää uusi, raikas ajattelu kaikkialle ja kaikille tasoille koko organisaatiossa. Kun uudella tavalla tekemisellä on johdon siunaus, mainiot ideat uskalletaan viedä toteutuksiin asti – olipa sitten kyse tankotanssijan nostamisesta kampanjan pääosaan tai Joulupukin uravaihdoksesta. Epäröintiin ei ole syytä, kun johto on rohkeasti omilla päätöksillään osoittanut, että “Me olemme rohkea ja uudistushakuinen organisaatio ja myös toimimme niin – ottakaa mallia, jos uskallatte”. Ei tarvita jatkuvaa todistelua, vaan omalla mallilla näytetään, että firmassa vallitsee rohkeuden kulttuuri. Näin perässä hiihtelijät ja toisena tekijät saavat auttamattomasti jäljittelijän roolin, ja Porin laitos vahvistaa asemaansa rohkeuden kulttuurin edelläkävijänä. 

Rohkeuden kulttuuri ruokkii itse itseään, kuten Porin TTY:n tapauksessa. Poriin on tullut yhteydenottoja, joissa Porin laitosta on pyydetty kertomaan, miten rohkeita kampanjoita toteutetaan ja miten kampanjalla saadaan ensimmäiseksi innostettua oma väki. Kaikki lähtee ennen kaikkea talon sisältä, omista ihmisistä. Jossei oma porukka osta muutos- ja rohkeuskulttuuria, sitä on turha myydä ulospäinkään. Ei voida olla yhtä ja tehtä toista. Epärehellinen brändi ei toimi, koska kohderyhmä odottaa aitoutta ja läpinäkyvyyttä. TTY Porin laitoksen tekemiset ovat rehellisen rohkeita. Yrityksen kulttuuri vain on sellainen. 

Seikkailu on alkanut. Oletko valmis toteuttamaan potentiaalisi?

pukki-joulu-tty

Posted by TTY Porin laitos on Thursday, 3 December 2015