”Johto saa ansaitsemansa työkulttuurin”

Aki Alhrothin kirjoitti blogin, kuinka johto saa sellaisen yrityskulttuurin, jonka se ansaitsee. Todellakin, monesti peiliin katsominen pelottaa eniten. Sen sijaan on niin kovin helppo nähdä virheet ja viat muiden tekemisissä. Jännä juttu, miten valitettavan monessa organisaatiossa ymmärrys asioiden välisistä syy-seuraus -suhteista unohtuu kokonaan, kun puhutaan yrityskulttuurin kehittymisestä ja muovautumisesta johdon suhtautumisen ja toiminnan suhtautumisen seurauksena. Miksi on niin kovin vaikea muistaa, että nimenomaan johdon oma toiminta muovaa yrityskulttuuria, ja yrityskulttuuri muovaa toimintatapoja työntekijöiden keskuudessa? Raaka peliä, eikö?

Käyttäytymistavat ja normit siirtyvät johdosta työntekijöille – halusit tai et

Todellisuudessa muka merkityksettömiltäkin tuntuva johdon käyttäytyminen arjessa voi saada valtavat mittasuhteet, kun opitut asenteet, käyttäytymistavat ja normit siirtyvät yrityksen arjessa johdosta työntekijöille. Muistatteko esimerkiksi viime vuonna velloneen tiskigaten?

Ylimmän johdon edustaja oli todennut työntekijälleen, että johdon tehtäviin ei kuulu tiskikoneen täyttäminen tai ylipäänsä omien astioiden vieminen neuvotteluhuoneesta tiskikoneeseen. What? Samalla logiikalla voisi sanoa ettei ylimmän johdon tehtäviin kuulu vessan vetäminen paskalla käynnin jälkeen. Eikä omien roskien tiputtaminen roskikseen. Todella naiivia logiikkaa.

Miksi johdon on niin vaikea ymmärtää syy-seuraussuhdetta, jossa sen oma toiminta muovaa yrityskulttuuria? Eikö ainakin perheellisten pitäisi ymmärtää, että yrityskulttuuri muovaa toimintatapoja työntekijöiden keskuudessa? Kun kotona riisut mustat, hikiset työsukat olohuoneen lattialle ja potkit niitä muka huomaamattomasti sohvan alle löyhkäämään, voit olla varma, että tämän kuitenkin nähnyt nelivuotiaasi tekee saman seuraavana päivänä. Tämä logiikka toimii myös työyhteisössä. Kokeile vaikka, mikäli et usko. Johto saa ansaitsemansa työkulttuurin.